ראיון חג • נשיא המדינה ריבלין ב'קול חי': "אין לשנות את הסטטוס קוו לטובת החרדים"

דוד לזר 2 Comment on ראיון חג • נשיא המדינה ריבלין ב'קול חי': "אין לשנות את הסטטוס קוו לטובת החרדים"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נשיא המדינה ראובן ריבלין העניק הבוקר (חמישי) ב'מדברים אקטואליה' עם בצלאל קאהן ודוד חכם ב'קול חי' – ראיון חג לרגל ראש השנה. ריבלין התייחס למגוון נושאים בוערים, ליחסים עם חבריו מגוש הימין, לרצח בכפר דומא, למשחקי הכדורגל בשבת, לגיור הרפורמי ולמתווה הגז.

"כל חברי בימין שמעו את הדברים שאני אומר בכל תפקידי הקודמים, ללא כחל ושרק", אמר הבוקר ריבלין ל'קול חי', בתגובה לשאלה על קולות מן הימין הטוענים בתקופה האחרונה כי הנשיא נוטה שמאלה.

"לא שיניתי מעמדתי כהוא זה. אני חושב שתלמידי זאב ז'בוטינסקי, אין ליבראליים מהם ואין אנשים שמבינים יותר מהם את הצורך שכאשר אנחנו חזרנו לארצנו מולדתנו, והבאנו לידי מצב שבו בעזרת השם אנחנו מקיימים את ריבונותנו בעצמנו, אנחנו צריכים להיות כאלה שיכולים לקיים את הריבונות ללא ויכוח עם העולם בדרך זו או אחרת. לכן אני אומר בצורה הברורה ביותר, אלה שתמכו בי בעבר תומכים בי גם היום. אלה בימין שחושבים שאני מחויב כלפיהם את כל בארותיהם לאמץ ואם אני בעיניהם לא מאמץ את כל דעתם ללא סייג הרי שמאותו רגע אני לא איש ימין. אז אותם אנשי ימין, עם כל הכבוד להם…. אני מבקש מהם לשנות את עמדתם ודעתם? היו מחלוקות רבות האם התנועה הלאומית היא תנועה ליברלית. האם הדבר של הצורך שלנו להכיר בזכויות של אדם כאדם הם לא פחותות מבחינת היהדות, גם בצורך שלנו להבליט את יהדותנו, אלה דברים שהם במחלוקת שנים רבות בתוך הימין עצמו".

נשיא המדינה הוסיף כי "כמובן, יש כאלה שמכנים את עצמם ימין ואולי הם האנשים אשר דעותיהם אינן ליברליות והם מפרידים את עצמם מאנשי ימין כי בשבילי ימין הוא גם ליברליות. הדברים באו לידי ביטוי כשהייתי יו"ר הכנסת, חבר כנסת, שר בממשלה. כמובן כאשר יש חידוד בנושא בו אנחנו מתלבטים לפעמים, בין מדינה יהודית למבין מדינה דמוקרטית, והדברים האלה צריכים להיות מצומצמים ביותר וברגעים ביותר, כמובן שעמדותיי הן עמדות חד משמעיות, שעם ישראל חזר לארצו וזכותו של עם ישראל בארץ ישראל אינה נתונה לויכוח. לכן אני מוכרח לומר שכאשר אני נמצא במצב שבו אפילו בשתיקה באים ואומרים 'אנחנו לא יודעים מי רצח, אולי מוטב לרצוח', הדברים האלה בלתי מתקבלים על הדעת ולא יכולה חברה להתקיים איתם. כאשר הדברים הלכו והתגברו והייתה הרגשה שיש אנשים החושבים שמדינה יהודית ודמוקרטית היא מדינה דמוקרטית רק ליהודים, היא דבר חמור ביותר".

אבל לא נחפזת לומר את מה שאמרת? עוד לא הסתיימה החקירה, אף אחד לא יודע עד היום מי ביצע את המעשה, אולי להטיל כתם על 'בני עמי הלכו בדרך הטרור' היה מוקדם מידי ועל כך גם הכעס…

ריבלין השיב כי "לא נחפזתי. פעמים רבות אנחנו אומרים 'עשבים שוטים', כאשר מתבררים העניינים. אני בקיא בפרטים ויודע מאילו חוגים יצאו המרצחים… היות והדברים האלה הם דברים חסויים אני לא רוצה להתראיין עליהם. אני מוכרח לומר בצורה ודאית שאותם חוגים אשר חושבים שניתן לקיים תג מחיר שדמם של אחרים הוא הפקר, אלה דברים שאנחנו לא יכולים לעבור עליהם על סדר היום".

כמו"כ הוא נשאל, האם הוא עדיין מגדיר את עצמו כאיש ימין וענה "אני הייתי בימין, אני נמצא בימין, השאלה כמובן איך כל אחד מגדיר ימין. אין עמדותיי האישיות כאשר נבחרתי להיות נשיא מדינה רלוונטיות. לכל אדם יש דעה בעמנו, בארצנו ובחברתנו. כשאתה נבחר לתפקיד שצריך להיות לפנים וכתובת לכל אזרחי מדינת ישראל גם כאשר הם לא חושבים כמוני אבל הם מכבדים את הדרך שבה אנחנו מבקשים לבוא וגם להתדיין ולדון באותן מחלוקות שבנינו, נשיא מדינה עמדותיו האישיות אינן רלוונטיות. כאדם מה שראיתי משם אני רואה מכאן, מה שנאי רואה מכאן ראיתי משם(…) אני לא משנה את דעתי מעולם ולא שיניתי את דעתי מעולם. אני רואה את כל הדברים כפי שראיתי אותם בכל הזמנים".

אולי בכל זאת איבדת חברים בימין?

ריבלין: "מי שהיו חברים שלי הם ודאי חברים שלי גם היום. מי שהיו חברים שלי היו ליבראליים. מי שאמרו 'אנחנו חברים שלו כל עוד הוא אומר מה שאנחנו רוצים לשמוע', זאת בעיה שלהם".

בוא נדבר על חברים אחרים שלך, החרדים, שהיו בעבר חברים הכי טובים שלך ובשנתיים האחרונות משהו קרה בין הצדדים:

"מעולם לצערי הרב, בגלל חולשתי, לא שמרתי תרי"ג מצוות", אמר ריבלין, "הייתי נשיא ביתר ירושלים והייתי אחד מראשיה במשך שנים. גם כשהייתי הולך לבית הכנסת בבוקר הייתי הולך אחר הצהריים לכדורגל. אלו הם דברים שמאז קום המדינה היו בבחינת דבר שכולנו כיבדנו ושמרנו אותו באותם ההסכמים הידועים בשמם ולפעמים מושמצים דווקא על ידי הצד האחר כ"סטטוס קוו", אנחנו כיבדנו את הדבר. האחרים הם אלה שמול החרדים, אלה שרוצים להפר את אותם דברים שהם סטטוס קוו".

ראוי בעיניך כנשיא המדינה שבערב יעשו קידוש ואחר הצהריים הולכים למשחקי כדורגל, מחללים את השבת בדרך לשם ובכל מה שמתרחש סביב העניין?

"ראוי בעיני שכל אדם יעשה מה שהוא מאמין בו ומה שהוא חפץ בו. אינני רוצה לכפות את הרצונות שלי על האחר ואינני רוצה שהאחר יכפה את רצונותיו עלי. הדברים האלה באו לכדי גיבוש באותו הסכם סטטוס קוו שבו אנחנו יודעים שהחוגים החרדיים באים ואומרים אולי לא טוב שמשחקים בשבת, לא טוב שמחללים שבת אבל טוב שילדנו לא הולכים לכדורגל בכלל, כי על ידי כך הם יכולים להיפגע', אלה דברים שבאו לידי ביטוי באותן 70 שנים שאני צופה בכדורגל. אנחנו מעלים עכשיו על סדר היום שאלה חדשה הבאה ואומרת 'האם ראוי שבמדינה יהודית ישחקו כדורגל שבת'. האם במדינה יהודית נוכל לקיים את המדינה היהודית אך ורק אם היא תהיה מדינת הלכה", אמר נשיא המדינה.

לא עניין של מדינת הלכה, נשיא המדינה. מדינה יהודית…

"אני כאדם שבקיא בתרי"ג מצוות, אל תבחר מה אתה רוצה שאני אקיים ומה אתה מסכים שאני לא אקיים. היום רצים אנשים מהצד האחר, שואלים מדוע לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת. הם באים ומתדפקים על דלתותיה של הכנסת שזו תשנה את הסטטוס קוו, או מדוע לא יהיו נישואים אזרחיים במדינת ישראל. בפעמים רבות הויכוח הוא ויכוח לוהט. אתה מעלה באופן עצמאי את נושא הכדורגל. 'האם ראוי שנקיים קידוש ולאחר מכן נלך לכדורגל'(…). עם כל הכבוד וכל ההבנה והאהדה, כי אני לא מחלל שבת, אני אומר לך בצורה חד משמעית, אתה רוצה לשנות כרגע את הסטטוס קוו והדבר מסוכן מאד לחברה הדתית בישראל כי על ידי כך יבוא אותו רוב אשר יכול להביא לידי הכרעות במערכת הפוליטית ובמערכת החקיקתית שלנו, שתבוא לידי מצב של דברים אשר יראו על ידם בצורה אחרת. אתה מדבר איתי בנושאי הלכה. אתה שואל אותי כנשיא 'האם אתה חושב שיכול להיות שמדינת ישראל תוכל להיות קיימת כמדינה יהודית אם מחללים שבת'. שאלה טובה, הדברים נפתרו על ידי הסטטוס קוו".

אתה עדיין כבעבר פוסל גיור רפורמי ומכיר ברבנות כסמכות היחידה לקבוע מי יכול להצטרף לעם ישראל?

ריבלין: את דברי אמרתי ואני אומר פעם נוספת כנשיא המדינה, דעותיי האישיות אינן רלוונטיות. את דעותיי האישיות אינני משנה ולא שיניתי. אני נולדתי לבית כנסת, כך נולדתי כירושלמי. אני רוצה – אני הולך לבית כנסת, אני לא רוצה –  אני לא הולך לבית כנסת. כל הדברים האחרים הם דברים מאד מורכבים כי בעולם היהודי היום, אנשים שרואים במדינת ישראל מרכז חיים, מרכז רוחני ומרכז לאומיותם היהודית הם מבתי כנסת שאני כירושלמי לא ידעתי שקיימים עד אשר יצאתי לארצות העולם(…).

אתה תלך לבקר בטמפל רפורמי או קונסרבטיבי אם תוזמן?

ריבלין: "אני בתור נשיא המדינה אעשה מה שהתפקיד שלי מחייב אותי לעשות, וכמובן שמה שאני רוצה לעשות והתפקיד מאפשר לי לעשות".

על מתווה הגז אמר ריבלין: "בזמנו כחבר כנסת, הצעתי לראש הממשלה לפתוח את הנושא לדיון ציבורי. לא לנהל אותו כאשר הדבר נסתר מעיני הציבור, להביא את כל הנושאים הללו אחד לאחד להכרת הציבור ולדיון ציבורי ולאחר מכן להחליט. חשבתי גם בזמנו שהסעיף שמאפשר לשר לבוא ולקבוע האם יש הגבל עסקי או אין הגבל עסקי הוא סעיף אנכרוניסטי, סעיף שצריך לשנות אותו כי הוא נחקק ב- 1954, חשבתי שהדבר צריך לבוא לידי דיון. אני חושב שאם היינו מקיימים את הדיונים האלה עוד בשלהי הממשלות הקודמות היינו היום נמצאים במצב שבו היינו לאחר הכרעות והחלטות. גם המשקיעים היו יודעים מה הם מקבלים וגם הציבור היה יודע מה אנחנו נותנים למשקיעים ומה אנחנו מקבלים מהם".

"השר דרעי, אני לא יודע מה שיקוליו, אתם תשאלו אותו והוא ישמח להתראיין. אני רק אומר לכם שנדמה לי שצריך להכריע בנושאים הללו ברמה שבה הציבור יודע מה החליטה הממשלה. בממשלה יכולים להביע אמון או להסיר את האמון ממנה, או לבחור אותה פעם נוספת אחת לארבע שנים או אחת לשבוע בהצעות אי אמון כאלה ואחרות. אני חושב שצריך להביא לידי גמר את כל הויכוח. לצערי הרב עד היום הויכוח הוא כזה שלא כולם מסכימים על העובדות להן צריך כדי להכריע בויכוח", אמר הבוקר הנשיא ריבלין ל'קול חי'.

האזינו לראיון המלא:



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    לגבי לשחק כדורגל בשבת או לא. זה בכלל לא בא מהחרדים!!! זה התחיל מהשחקנים עצמם!! היה חשוב להדגיש את זה לריבלין

  2. 1

    לגבי הכדורגל חייבים להגיד שהוא צודק והנסיון מוכיח זאת שמאז קום המדינה אם הם רצו לפגוע בנו ואנחנו עמדנו על שלנו הם לא הצליחו אבל להיפך אם אנחנו רצינו לייהד אותם זה אף פעם לא הצליח וכמו שאנחנו נותנים להם לעשות ניתוחי מתים אצלהם אבל אצלנו הם אף פעם לא מצליחים לנתח גופה